zondag 21 april 2024

17:00  - 19:00
Locatie:
 Nicolaïkerk

In deze preek zal Linda het paradoxale karakter tussen geproclameerde christelijke waarden en politieke keuzes verkennen. Ze zal de verantwoordelijkheid van de Kerk benadrukken in het handhaven van deze waarden, vooral met betrekking tot het slavernijverleden. Linda Nooitmeer zal gebruikmaken van het boek 'Exodus' om een diepere betekenis te vinden in de zoektocht naar heling voor allen binnen dit dossier. Ze zal de relatie tussen dit bijbelse verhaal en de verlangde gezamenlijke toekomst verkennen, waarin de last van het verleden wordt overstegen en een begin gemaakt wordt met herstel.

Daarnaast zal Linda de kerk uitdagen om een grotere verantwoordelijkheid te nemen voor haar rol in het verleden. De kerk heeft deelgenomen aan het narratief dat mensen met Afrikaanse roots inferieur zijn aan de witte mens. Door deze waarheid onder ogen te zien, kan de kerk een actieve rol spelen in het bevorderen van verandering en rechtvaardigheid.

Linda (49) is geboren in Suriname en woont sinds haar 16e in Nederland. Zij is sinds januari voorzitter van het bestuur van het NiNsee (Nationaal Instituut Slavernijverleden en Erfenis). Ze is bestuurslid bij het genootschap van het Nationaal Archief, secretaris van de afdeling D66 IJsselstein en voorzitter van de (tijdelijke) beoordelingscommissie subsidieregeling slavernij- en koloniaal verleden Rotterdam. Linda heeft bedrijfseconomie gestudeerd en is dit moment interim directeur-bestuurder bij een cultureel-maatschappelijke instelling.

Zie voor meer informatie:

Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis