Muziek in de Nicolaïkerk

Kerkmuziek neemt in onze kerkelijke vieringen een belangrijke plaats in. De kerk beschikt over twee monumentale Marcussen-orgels. Er zijn drie professionele kerkmusici in dienst.

Tijdens de ochtenddienst zingt gemiddeld één keer per maand de Nicolaïcantorij onder leiding van Karel Demoet.

De Vespercantorij Nicolaïkerk staat onder leiding van Ko Zwanenburg en werkt mee aan de vespers op de eerste zondag van de maand en een aantal vijfde zondagen van de maand.

Naast de beide cantor-organisten is Berry van Berkum organist in onze gemeente.

Regelmatig werken ook andere professionele musici mee in bijvoorbeeld cantatediensten/vespers. Er zijn ook kerkmuzikale activiteiten voor kinderen. Kinderen die graag zingen doen mee met het projectkoor voor het jaarlijkse Kerstspel. Om het jaar wordt er een musical uitgevoerd.

U kunt de kerkmuziek in de Nicolaïkerk ondersteunen door een gift over te maken naar het Muziekfonds:
NL64 RABO 0130 7194 98
t.n.v. Protestantse Gemeente Utrecht Nicolaikerk
o.v.v. muziekfonds

Ook buiten de kerkdiensten om klinkt er muziek in de Nicolaikerk. De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk (SCEN) sluit hiermee zoveel mogelijk aan bij culturele evenementen in de stad zoals Culturele Zondagen en het Festival Oude Muziek. In augustus en september zijn er orgelconcerten in de Nicolaikerk. Meer informatie over de SCEN en het concertprogramma vindt u op hun website.

Naast de monumentale orgels, herbergt de Nicolaikerk ook één van de mooiste carillons ter wereld.