Vespercantorij Nicolaïkerk

De Vespercantorij Nicolaïkerk bestaat uit gevorderde amateurzangers die onder leiding van cantor-organist Ko Zwanenburg medewerking verlenen aan de maandelijkse vespers op de 1e zondag van de maand.

Daarnaast verleent ze medewerking aan de vespers op de meeste 5e zondagen van de maand (cantates), de cantatevesper op Eerste Paasdag en de cantatedienst op de laatste zondag van het Festival Oude Muziek.

Bij deze vespers voelen zowel mensen zich thuis die de diensten van de Nicolaïkerk bezoeken, als mensen die dat elders doen of zich daarmee (inmiddels) minder of zelfs niet verwant voelen. De vespers hebben een aantrekkingskracht op een groep bezoekers uit een brede geografische regio.

Vaste begeleider is onze organist Berry van Berkum. Het repertoire van het koor omvat de hele geschiedenis van de kerkmuziek, van het gregoriaans tot de 21ste eeuwse muziek, van liedzetting tot motet, van chant tot cantate. Bij de Bachcantates wordt de Vespercantorij begeleid door de Cappella di San Nicolaï: een ensemble van professionele musici. Daarnaast verlenen vocale solisten hun medewerking. Ook jazzmuziek wordt niet geschuwd. Minimaal eens per jaar is er een Jazzvesper met het orgeltrio HOT. Engelse kerkmuziek wordt ten gehore gebracht in de Choral Evensongs die een paar maal per jaar worden gehouden.

Interesse om mee te zingen?
Ben je een bedreven amateurzanger die het leuk vindt om op niveau prachtige koormuziek uit te voeren? En dat in de Middeleeuwse Nicolaïkerk in Utrecht? Dan is de Vespercantorij Nicolaïkerk precies waar jij naar op zoek bent! Van de zangers wordt verwacht dat ze zich geheel zelfstandig de muziek eigen kunnen maken. Op de vrijdagavond voorafgaand aan de vesper wordt er gerepeteerd. Ook is er een repetitie op de zondagmiddag voorafgaand aan de vesper.

Om een indruk te geven van ons repertoire vind je hier het programma van de eerste helft van 2023, bekijk vespers op het YouTube kanaal van de Nicolaikerk of kijk in de agenda op de site van Ko Zwanenburg

We staan altijd open voor nieuwe leden. Spreekt bovenstaande je aan en wil je een keer een repetitie meedoen of bijwonen? Neem dan contact op met onze cantor Ko Zwanenburg (06-25201092). Dan kun je zien hoe we werken en kunnen we samen kijken, eventueel met een stemtest, of het zingen in de Vespercantorij iets voor jou zou kunnen zijn.